Detox ready!

Jag avslutade igår min 14 dagars detox, YAY! Här kommer några av mina tankar om det.

Som många andra kände jag för en omstart efter jul & nyår. Lite för mycket mys och lite för många kilon. Jag behövde göra något. Googlade mig galen efter tips & råd. Skulle jag följa LCHF, GI eller ViktVäktarna? Och vad i hela fridens namn var paleo för något?? Förvirringen var total.  Minska på kolhydraterna, räkna kalorier eller bara äta mindre och träna mera? Trötta mig…gör si, gör så. Tillåtet, förbjudet och måsten. Studier som visar på det ena och det andra. Rätt och fel.

Jag ville tre saker; vitaminboost med ökad energi och kraft, få bukt med mina cravings och sockersug samt ett visst bortfall av kilon så att jeansen satt bättre. Det ville jag ha. Valet föll på detox. Som med alla slags av dieter så finns det olika varianter. Jag har kört 3 dagars detox tidigare och valde denna gången 14 dagar.

Väljer du att köra detox har jag några råd som kan hjälpa dig på vägen:

  • Har du aldrig kört detox tidigare välj då 1 eller 3 dagar som mest. 
  • Googla dig fram till rätt detoxprogram. Det finns massor av varianter.
  • Drick massor av vatten. Har du svårt att komma ihåg finns det appar som påminner.
  • Ha ett varierat sortiment av grönsaker och frukter hemma så du inte fastnar.
  • Ha ett stort sortiment av godkända snacks hemma. Som bekant kommer dina cravings på kvällarna. Att ha allt hemma och lättillgängligt gör det lättare att klara hela perioden ut.
  • När perioden är slut, öka måltiderna försiktigt.

Att ändra vanor tar tid. Välj ut och anpassa det som passar dig. Jag valde att köra grönsaker, frukt, nötter och bär. Nu är perioden slut och jag kommer att gå över till clean eating. Du kan läsa mer om det här.

Mår toppen och kommer att köra detta flera gånger, en fantastisk omstart!

Lycka till!

Leave a Reply

