Jaja, det är ju bara facebook!

Så jag lackade ur på facebook. Jag fick spel helt enkelt.  Jag har tröttnat på det. På rasistiska påhopp, på rasistiskt material som sprids och på rasistiska kommentarer som fälls. Men du som gör det är ju inte rasist för det har du ju sagt. Men det går mycket djupare än så…

En av mina vänner, Patrik Lundberg, skrev en fantastisk krönika för ett par år sedan med rubriken: ni sliter själen ur mig och precis så känns det. Ni sliter själen ur mig också. Varje rasistisk kommentar är som en kniv, rispar lite i taget. Det skaver. Lite varje gång. Som vatten som droppar på en sten, till slut urholkas den. Så känns det. Jag känner mig urholkad.

Jag blir så fruktansvärt ledsen på mig själv också. Som inte tar striden. Som inte säger ifrån varje gång jag läser. Som är tyst. Mår illa när jag tänker på mina framtida barnbarn för vad ska jag säga till dem? Att farmor var tyst för att hon inte orkade ta striden? Att farmor hellre delade foton på roliga hundar?

Varje gång du gillar och skriver rasistiska kommentarer ogillar du ju mig. Så enkelt är det. För jag är ju den personen med den utländska bakgrunden.

Jag vet inte hur jag ska hantera det. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det. Jag är inte lika storartad som min vän Patrik som skickar denna bilden till alla som skickar hatmail till honom. Jag blir bara arg och ledsen och gråter. Jaja det är ju facebook eller?

ww

2 thoughts on “Jaja, det är ju bara facebook!

  1. Hej Donna

    Jag ber om ursäkt eftersom jag är en av de som kränkt dig genom gillamarkeringar
    utan att fundera steget längre på att det kan leda till något som blir jobbigt för andra. Det har aldrig varit min mening och jag hoppas att du kan ta emot min ursäkt eftersom den är innerligt menad.

    När du skrev idag förstår jag, och jag ska verkligen tänka mig för framöver. Själv kan jag relatera det till att jag inte längre fikar med de andra på min avdelning för det går inte en enda rast utan att det ska diskuteras vad man får och inte får äta, och om man får eller inte får väga 2 hg för mycket. Varje gång någon bjuder på något att äta så är det en diskussion som börjar med – Ja, jag skulle nog egentligen inte, och sen kommer hela utläggningen. Och att alla feta ska betala extra på flyget för att vi tar upp plats från den som sitter bredvid mm mm mm. Här sitter jag med ett BMI som stämplar mig som fet, lider av att det alltid ska diskuteras. Att man aldrig får lov att äta någonting bara för att det är gott och att få lov att bli glad över att någon är snäll och tänker på andra genom att bjuda.

    Alla skriver om hur mycket de motionerar, och att de är så duktiga. Jag gör inte det, för jag drabbades av cancer vilken visade sig genom att jag nästan inte kunde gå under ett år. Nu är jag bättre och förhoppningsvis fri från eländet, men benen fungerar inte och kommer aldrig att fungera helt felfritt. Dock kan jag lära mig att leva med det. Jag har bestämt mig för att försöka gå ut och gå i alla fall, eller cykla lite när det blir varmare, så vi får se om det kan få igång mig. Men även sånt svider, för jag kan inte det som andra kan, det syns inte utanpå men hindret finns.

    Vi har alla våra beröringspunkter, du och jag olika sådana, men jag väljer att tro att det inte varit någons mening att medvetet såra varann. Mycket görs i okunskap och obetänksamhet, låt oss alla lära att försöka tänka efter före.

    Stor Kram Donna
    Li

    • Underbara Li!

      Stort tack för du tog dig tid att läsa mina förvirrade och ledsna ord. Du har så rätt. Vi gör mycket utan att tänka på hur det påverkar andra, jag med. Har aldrig trott att du ville såra mig eller någon annan för den delen men det gör det.

      Jag tar upp den stora spegeln för att granska mig själv också i detta inlägget. Precis som du skriver, vi har våra beröringspunkter.

      Jag är oerhört rörd att du tog dig tid att dela din historia med mig.
      Hjärtligt tack och många kramar!
      Donna

Leave a Reply

