Påskspelet i Ga-kyrkan.

Ikväll gick jag till GA-kyrkan för att lyssna på Påskspelet med bland andra Jacob Sunnliden som jobbar som informatör. Det var en fantastisk kväll med vacker körsång och solosång. Elever från Wieselgrensskolans musikklasser deltog också såväl som annan personal från kyrkan.

Fick en fråga om varför jag gick då jag inte är troende. Varför lyssna till ett kristet budskap när jag inte delar tron. Ja jag gick dit av många anledningar faktiskt. Dels för att jag har lärt känna Jacob och vet vilket fantastiskt jobb han lägger ner i framför allt i sociala medier, dels för att jag faktiskt älskar att besöka kyrkor, går gärna själv och sitter själv med mina tankar. När jag inte har tillräckligt med tid för att besöka templet i Bjuv så går jag till kyrkan. Tid och rum för reflektion och meditation.

Jag har ett stort andligt intresse och även om jag inte delar andra människors tro tar jag gärna och tacksamt del av andras. Jag växer som människa. För på ett sätt delar vi tron på att det finns något större än oss själva, bara skillnad på hur vi definierar det.  Jacob och jag har diskuterat lite vikten av att kyrkan är aktiv i sociala medier och det tror jag starkt på. Vi delar ju både vår glädje och sorg på till exempel facebook och kyrkan bör vara där människor är anser jag.  GA-kyrkan gör ett oerhört viktigt socialt arbete i mitt eget närområde och betyder mycket för många.

Under själva påskspelet funderade jag, tankarna vandrade som vanligt. Twittrade frågan; Liten teologisk fundering om treenigheten, vem bad Jesus till på korset? Ett par twittrare svarade direkt, fick även bibelcitatet jag undrade över av Anders Sporring. Det fascinerar mig. Tro och övertygelse fascinerar mig. Arv & miljö spelar roll. Varför tror vi som vi gör? Varför gör jag?

Mycket trevlig kväll. Helt enkelt. Stort tack till alla i påskspelet!

 

One thought on “Påskspelet i Ga-kyrkan.

  1. Tack Donna för att du kom. Det var lite småpirrigt att ha dig i publiken. Måste skärper sig ett extra snäpp.

    Vi måste så klart vara otroligt närvarande i sociala medier som kyrka, och på ett sätt är vi det också. Man kan se det på så många olika plan. Det är ju tex. många som är med i Svenska kyrkan som finns på twitter. En liten orättvis bild kanske, men ändå tänkvärd. Som organisation eller anställd är det kanske extra viktigt. Twitter och facebook vet att man jobbar inom kyrkan och det är viktigt att man förstår att man är representant för sin kyrka även på de sociala medierna. Men det får inte heller bli så att man som organisation håller igen någon som vill dela sin tro. Vi måste våga låta människor betrakta oss och också faktiskt skriva vad de uppfattar.

    allt gott
    jacob

Leave a Reply

