Barnfattigdom

Varje gång jag läser det ordet ryser jag och tänker att det är fel. Barn kan inte vara fattiga eller rika, de lever i och med fattigdom.  Oavsett hur vi definerar det så existerar det och jag har personliga erfarenheter av det. Ensamstående mamma som har och fortfarande kämpar. Att försörja ett barn ensamt är inte lätt även om jag har valt det själv.

Igår var jag på föreläsning hos ABF med Tapio Salonen som föreläsare. Skärpt, skarp och smart var både han och hans föreläsning. Oerhört rak på sak och pratade en del om de effektsdämpande åtgärder som till exempel försäkringskassan står för, visade upp siffror och statistik som jag så väl känner igen från mina egna erfarenheter. Som så ofta och så mänskligt går vi direkt på lösningar, ställer frågor som hur vi ska lösa det utan egentligen sätta oss in i hur det har blivit så. För kommer det inte alltid att vara så oavsett vad vi vill, att vissa är rika och vissa är fattiga?

Ord som utanförskap och mångfald nämndes också, aldrig förr har så många unga stått helt utanför. Fattig. I Sverige 2012 är det inget man skyltar med vare sig du är ung eller gammal, kanske har man aldrig gjort det. Vi pratade OM barn & ungdomar med en medelålder i publiken på över 50+. Bästa frågan ställde Yazan Josef Kizwani; “vart är ungdomarna?” Ja han är ung. Han är drivande och fler både lyssna på honom. Jag också som ser framemot att träffa honom inom det närmaste.

Vid paneldiskussionen där mobila teamet, Rädda Barnen, Majblomman och politiker deltog tänkte jag en och samma tanke hela tiden, om och om igen; samarbete. Det saknas samarbete mellan organisationer, över gränserna. Det borde finnas någon som samordnar på lokal nivå alla som jobbar i och med detta och som inte är beroende av politiska partier och valcykler. Som en knutpunkt.

Tapio sa igår att det är en skam för samhället att inte alla barn & ungdomar har tillgång till internet och datorer. Jag håller med 100 %. För har du inte det står du verkligen utanför och det är kanske här vi ska starta. En självklar del i infrastrukturen med tillgång för alla precis som fysiska vägar.

Leave a Reply

