Jag söker nytt jobb!

Jag har sedan den 31:a mars sökt nytt jobb med ett avbräck för ett kortare uppdrag under hösten. Söker framför allt inom utbildning, projektledning och kommunikation. Fyller i hur många webbformulär som helst, fyller i mitt CV hos olika bemmaningsföretag, nätverkar, minglar, mailar in intresseanmälan där jag kan och berättar för alla jag kommer i kontakt med att jag söker ny arbetsgivare.

Det är lätt att bli modfälld, jag är det också i perioder, faktiskt. För oavsett går tanken till: “vad gör jag för fel, vad är det för fel på min profil, vad är det för fel på mig”. Mänskligt. Tittar på mitt CV, går till jobbcoach och pratar, ringer handläggaren på AF och diskuterar. Vänder och vrider på allt, plöjer igenom kravspecifikationer där folk & företag verkar söka superman/woman eller något med traditionellt tråkiga jobbannonser. Ringer upp innan jag söker, ringer upp efter om jag inte fick det. Googlar alla personer som står listade innan intervju och läser igenom deras Linkedinprofiler så jag är förberedd.

Sociala medier har varit och är räddningen för mig för att inte deppa ihop. Vi är många som söker jobb. På onsdagar finns det något som kallas för HR-timmen under taggen #hrsve där det diskuteras bemanning, rekrytering och anställning. Följer även taggen #nyttjobb och diskuterar med andra, tipsar varandra om allt som hör det till. Här är det många som delar med sig och mycket pepp delas ut, mycket värdefullt och uppskattat. Här vill jag gärna lyfta fram Hans Ahlborg som frikostigt och omtänksamt delar med sig hela tiden, tack Hasse! Här är hans profil på Linkedin.

Under tiden nu när jag söker nytt jobb läser jag massor, håller mig uppdaterad. Jag jobbar ideellt med HFA och utvecklar mitt nätverk i framför allt i Helsingborgsområdet och har även startat #tweetuphbg som är twittrare som träffas IRL. Nästa tweetup är i Rådhuset och det ser jag mycket framemot!

Hej, jag heter Donna och jag söker nytt jobb. Du kan läsa min Linkedinprofil här. Du kan följa mig på twitter här. Du kan kontakta mig på facebook här och så kan du förutom denna bloggen läsa någon av mina andra tre:

5 thoughts on “Jag söker nytt jobb!

    • Jaa du Mary, vi är många om samma jobb kanske? Många faktorer säkert. Att inte ge upp är klyschigt men sant, all lycka till dig med i jobbsökandet!

  1. Hej!
    Jag läser ditt inlägg och förstår dig så väl… “Vad gör du för fel”. INGET tror jag. Jag tycker du gör helt rätt! Trots att du kanske börjar tappa modet så håller du ändå igång. Både med ditt jobbsökande och med social engemang.

    Jag bytte själv snabbt och hastigt jobb i somras. Jag sa upp mig av personliga skäl utan att ha ett nytt arbete att gå till. Jag kände direkt att mitt största mål då var att skaffa ett nytt jobb så snabbt som möjligt. Åh vad jag sökte och jag vet inte hur många ggr jag vände och vred på mitt personliga brev och skrev om och skrev om.

    Till slut gav det resultat och jag hittade ett arbete. Jag tror jag hade lite tur kanske. Men jag vill ändå sända dig en energipuff. Och som sagt jättebra att du är social utåt och inte stänger dörren till omvärlden helt. Du kommer att lyckas!

    Lycka till.
    Steffman

Leave a Reply

