Från mitt håll…

Jag skrev idag på twitter: Otroligt trött på att läsa peppartiklar som säger att kvinnor “måste veta sitt värde, tjejer måste stå på sig…” som om det är problemet.

Upprinnelsen till denna tweet var ett blogginlägg från Ben Parr som du kan läsa här.

Att det är löneskillnader mellan män och kvinnor kan inte förklaras i en mening som säger att kvinnor är dåliga på att förhandla. Det sitter djupare än så, det är mer invecklat än så. Eller är det så eller kanske att vi människor är komplicerade varelser?  Funderingarna är många och frågorna likaså. Någonstans i mig finns ett stort intresse på att få reda på svaret till varför. Hur långt har vi kommit egentligen? Jag anser att vi grovt förenklar just problematiken med löneskillnader om vi påpekar att kvinnor har problem med att förhandla. Det är en av många faktorer som inte kan appliceras på alla. Från mitt håll.

Det jag har problem med är peppartiklar som riktas till kvinnor även om syftet är gott. Någonstans vill jag bli sedd, inte för jag är kvinna utan för den jag är. Jag vill också bli peppad och inspirerad (precis som jag tror att alla vill) men inte utifrån ett Kvinnor kan-perspektiv, jag är 41 år och det vet jag redan. Att någon skulle säga till mig att jag är lika mycket värd och att jag ska känna förtroende till att kräva mer i lönesamtal gör mig bara irriterad, inte peppad alls. Inte för fem öre. Från mitt håll.

Ben skriver; “Fighting this issue is not just about laws and regulations, but awareness and mindset.” I second that and I believe it can be applied to almost any issue in life, not just salary differencies between men & women but my question is; and now what? From my perspective.

Leave a Reply

