Socialmediedetox eller nått…

Så jag älskar sociala medier. Jag har fyra bloggar, finns på twitter, facebook och Linkedin. Jag “hänger” på twitter en hel del och jag kollar av dem det första jag gör innan jag går upp sängen. Läser av, läser in och har svårt att ens kolla på TV utan twitter. Personligen har det gett mig massor av kontakter, ett större nätverk och många nya bekantskaper men framför allt kunskaper. Jag läser en stor mängd artiklar tack vare att att andra delar med sig.

Jag delar hela tiden, gillar och checkar in. Hela tiden. Tänker först sociala medier när jag gör något nytt och blir konfunderad varje gång jag är på ett nytt ställe och inte kan checka in. Sonen säger till mig att jag måste inte hela tiden och det måste jag ju inte men jag gör det för det är det första jag tänker på. Han är starkt kritiskt mot mig konstanta behov av att dela med mig och tycker att det har med ett sökande efter bekräftelse att göra, blev jag inte kramad som barn eller vad? Även min kusinson Jonas poängterade detta för mig på min facebookvägg: “Kära Tant Donna! Försök släpp facebook och datorn någon gång. Väl mött Jonas”  och han la till: “PS. Även mobilen går att lägga ifrån sig. DS” Detta skrattar jag gott åt men de har rätt. Jag måste inte hela tiden. Eller?

Så jag loggar ut i helgen. Från och med idag kl 15 loggar jag ut och kommer att vara offline hela helgen och återkommer först måndag morgon. Jag kommer inte att gå online för att kolla, läsa, för att dela eller att checka in. Jag kommer att göra massor av saker som jag brukar varje helg men jag kommer inte att dela med mig under tiden. Jag ska till kyrkan och templet. Jag ska storstäda. Jag ska gå en långpromenad med en av mina finaste vänner och sitta nere vid havet. Jag är utbjuden på middag och brunch och jag ska äta en del chokladpraliner. Jag ska baka och så ska jag fundera över vad mitt användande av sociala medier egentligen betyder för mig. Hur jag använder det.

Kanske du skrattar att jag väljer att blogga om det innan men det är för att ingen ska bli orolig och undra vart jag tog vägen för så flitigt använder jag det varje dag. Jag tror att detta kommer att bli en stor utmaning för mig.

 

2 thoughts on “Socialmediedetox eller nått…

Leave a Reply

