Hittat på twitter-Wilma&friends

Jag började följa @wilmafriends som drivs av Catharina för några månader sedan, fick upp ögonen för henne tack vare ett fantastiskt tweet:

”Det är omöjligt”, sa tvivlet. ”Det är farligt”, sa rädslan. ”Det är onödigt”, sa förnuftet. ”Prova ändå…”, viskade hjärtat.

Vi började följa varandra och jag gick även in på facebook och blev ett fan. Jag gillar verkligen Catharinas sätt att kommunicera i de sociala medierna. Jag gillar även Catharinas webbshop, upplägg och koncept och jag frågade henne om jag fick ställa några korta frågor till henne angående hennes verksamhet och det fick jag så här kommer hennes svar!

Vem är du?

Enligt min Facebook-bio: Glad, virrig och lång.

Enligt min twitter-bio: Driver Sveriges första och största webbshop för God design med gott samvete. Hjärta: Miljö, ehandel, sociala medier. Utöver det; mamma till 8-åring, bonusmamma till 21-åring, fru, husägare, båtägare, husvagnsägare. Pelargonälskare. Växthus-drömmare. Designvurmare.

Hur gick det till när du startade?

Jag jobbade som chef för IT-Supporten på ett statligt verk, hade ett bra jobb, bra arbetskamrater men något saknades. Idén bara kom till mig och jag började undersöka om det fanns en sådan shop tidigare, och om det fanns produkter att sälja och sedan bara körde jag. Till en början på sidan av mitt jobb, och efter två år på heltid.

Vilka är de stora utmaningarna?

Eftersom jag inte har något stort bolag i ryggen med mycket muskler (läs pengar) är det att ha tillräckligt med tid och pengar för att nå ut och få folk att upptäcka Wilma&friends. Att hinna med alla delarna som måste göras i driften av en webbshop. Det gäller att prioritera rätt, ha tålamod och vara beredd på en tunn plånbok.

Hur har sociala medier hjälpt dig?

Att synas och verka i sociala medier har hjälp mig mycket, och att finnas på t.e.x Twitter och Facebook har så många bottnar för mig. Dels är det en social faktor för mig som soloföretagare, här kan jag ha mitt pausrum/fikarum och känna att jag tillhör en social gemenskap. Företagsmässigt innebär t.ex. Wilma&friends fansida att jag lätt kan påminna “mina fans” om att jag finns, att nya produkter kommer in osv. Via Twitter har jag fått ovärdeliga kontakter, mycket hjälp, tips, råd och dåd – förutom att jag emellanåt får beställningar direkt via Twitter (t.ex. via ett s k DM).

Råd till andra som vill starta upp egna webbshoppar

Börja med liten kostym, är du inte tekniskt kunnig och beredd att lägga mycket tid på webbshops-pillande är en hyrlösning att rekommendera. Börja med någon form av basabonnemang och utöka vartefter du behöver nya funktioner. Köp inte på dig för stort lager. Särskilt i början är det svårt att förutse vad som säljer och det är bättre att ha två st av varje av 50 produkter än 10 st av varje av 10 produkter…

Jobba mycket med sökordsoptimeringen, kan du inte detta – lär dig det mest basala och ta hjälp om du behöver.

Catharinas webbshop -> www.wilmaandfriends.se

026-720 77

Blogg:

http://wilmaandfriends.blogspot.com/

Facebook:

http://www.facebook.com/pages/Wilmafriends/74330842874?ref=ts

Twitter:

@wilmafriends

Jag gillar, gör det du också!

One thought on “Hittat på twitter-Wilma&friends

  1. Pingback: Julklappstips 2011 « Donna Carlsson Julblogg 2011

Leave a Reply

