Vem är du?

Om du rensar bort titlar, familjeband, relationer, jobb och vad du har åstadkommit i ditt liv, vem är du? Om du tar bort hobbys och aktiviteter som du gärna ägnar dig åt hur skulle du beskriva dig själv? Detta är något som fascinerar mig och har fått mig att fundera mer på sedan sonen höll en föreläsning i skolan om sociala medier för ett tag sedan och lyfte fram att vi så gärna uppdaterar med saker vi gör, att det är viktigare än att visa vem vi är.

Jag skriver massor, uppdaterar med maträtter, checkar in där jag kan och tar massor av foton som jag delar hej vilt. Tipsar mycket och gärna hela tiden och pingar hit och dit. Tittar jag på sonen och hans kompisar [både tjejer och killar i åldrarna 15-20 år] så är det väldigt lite sådant. Inte mycket incheckningar, väldigt få delningar fast däremot många grupper. Kanske är det så enkelt att det handlar om olika faser i livet och ålderskillnader men frågan kvarstår dock-> vem är du?

Vem är jag? Jag är Donna och sen då? Existentiell och filosofisk fundering som på något sätt tar fram nya frågor -> om jag inte vet vem jag är hur kan jag då styra vad jag sänder ut? För oss som söker nya jobb är det en högst aktuell frågeställning då vi ofta får den i intervjuer och personligen känns det alltid som om jag drar till med ganska lama beskrivningar och alltid går därifrån med en känsla att jag skulle ha sagt något annat.

Det handlar inte om att hitta fack att sätta mig i eller få fram kreativa beskrivningar utan det handlar om att hitta ett svar, en insikt som kan ligga till grund för det som är jag och leda mig framåt i livet. För om jag skalar bort alla yttre faktorer kommer jag kanske närmare källan, det som är jag utan titlar, utan relationer och materiella aspekter.

Kanske är frågan viktigare än svaret…

One thought on “Vem är du?

Leave a Reply

