Facebook Live

Idag tittade jag på Facebook Live när de lanserade video samtal i samarbete med Skype och min vana trogen vid föreläsningar så skrev jag upp nyckelord i Marcs inledande tal. Han nämnde följande ord vid ett flertal tillfällen: social apps, social infrastructure, trend rate of sharing. Kanske inte så märkligt egentligen då det handlar om sociala medier som bygger på att dela med sig. Det han sa som jag tyckte var intressant och som jag har sett mer och mer av var: ”Let your network do your job.”

Folk funkar så, jag funkar så. Vi frågar, vi vill ha information snabbt, enkelt och möjlighet att dela med oss. Kan vi inte det tröttnar vi snabbt och går någon annanstans och oftast efter att vi har kommenterat att vi inte kan dela! Jag har märkt till exempel att när jag är inne på en sajt letar jag först efter dela knappen oavsett om jag har tänkt dela med mig eller inte.

Jag är en ”delare”. Jag länkar upp massor på min egen facebook sida, jag retweetar massor av det som jag gillar rakt av som så många andra. Det jag tyckte mig höra mellan raderna på Marcs tal är att funktionalitet är mer än viktigt och teknik måste vara superenkel för att få genomslag. Då är ju frågan hur just Google+ kommer att slå i konkurrensen med Facebook när det gäller nätverkstänket. För det handlar om den stora massan och de är inte ännu inne på Google+.  Kommer de att ta sig dit?

 

2 thoughts on “Facebook Live

Leave a Reply

