Sen kommer aldrig…

Jag har en tendens att alltid ha mycket att göra oavsett om jag jobbar eller inte. Just nu söker jag ju nya utmaningar i form av en ny tjänst, ny arbetsgivare och ny chef och bara det är en halvtidstjänst att söka det. Förutom det har jag de senaste 10 åren varit ideellt engagerad i både Högaborgs Bollklubb och Helsingborgs fotbollsklubbars allians samt även inblandad i diverse projekt med insamlingar till Röda korset & Helsingborgs lasarett och framförallt barnavdelningen. När sonen gick i grundskolan var jag även engagerad där. Engagemang är ett annat ord för passion.

Min filosofi är att göra så mycket jag kan göra när jag kan göra det. Enkelt. Sen är reserverat till all form av städning, tvätt och övriga husgöromål men allt annat som jag älskar som ungar, sport och ideella engagemang som jag brinner för är reserverat till nu för sen kommer egentligen aldrig…Detta är något jag pratar med min väninna om som ligger på sjukhus. Tidsperspektivet. Vad gör vi med vår tid? Vem får vår tid?  Vad vill vi egentligen lägga vår tid på om vi får välja helt fritt?

Att ta för sig är ett uttryck jag älskar. Ingen kommer och ger oss saker här i livet och det är ens förbaskade skyldighet att jaga det vi vill ha i livet. Att sitta i ett hörn och bara tjura funkar inte för någon även om det är ganska skönt att göra det ibland, bara vi inte fastnar där. Jag älskar filmen the Bucket List och brukar tänka på mitt liv och räkna baklänges; när jag sitter där på en solstol i Bahamas med en paraplydrink, vad vill jag då räkna upp att jag har gjort i mitt liv, med mitt liv och vad kommer jag att räkna som framgångar som jag vill förmedla till mina 15 barnbarnsbarn och 3 barnbarn och 1 barn?

Jag älskar en reklam som gick på tv för några år sedan, har för mig att det var för AMF pension. I reklamen intervjuas äldre personer om vad de önskar att de hade gjort tidigare i sitt liv, en av dem är en gammal dam som säger: jag önskar att jag hade legat med flera karlar! Den får mig att skratta högt varje gång jag tänker på den för vad det egentligen handlar om är livslust. Lust i & till livet omformulerat i en rolig mening som får en att vakna och tänka; vad sa hon!!???

Mitt råd så här långt på 41 år: lägg inte ner för mycket tid på att stänga gamla dörrar utan fokusera på att öppna nya, då stängs många av de gamla per automatik. Tror jag.

 

Leave a Reply

