3 mm och 7 år senare…

För 7år sedan upptäckte en väninna till mig en knöl i bröstet, 3 mm stor visade sig den vara efter biopsi. De opererade bort båda brösten och körtlar då det var en av de mest aggressiva former av bröstcancer. Hon var då 37 år. Sedan efter det har hon blivit friskförklarad och nu är den tillbaka.

3mm och 7 år senare är den tillbaka och har spridit sig till kotpelaren, bäckenbenet och levern. 3 mm stor och 7 år senare…Helst av allt vill jag bara skrika, svära och gå fullständig bärsärkagång på cancern. Inte min fina väninna. Inte hon som är definitionen av vänskap. Inte hon. Ingen.

Efter en våg av total vrede & sorg samlar jag mig och tänker på vad jag kan göra för henne. Vad kan jag hjälpa till med och vad kan jag göra för att bidra till hennes tillfrisknande? Steg 1 var att ringa hennes söner och be dem tatuera in mitt telefonnummer, nu är det 24 timmars service som gäller. Jag kan putta på dammråttor, jag kan skrika på grannar och jag kan grädda pannkakor. Det kan jag ganska bra om jag får säga det själv. Steg 2 var att börja googla onkologexperter och påbörja insamling av informationsmaterial om sjukdomen, medicin och behandlingar och steg 3 är vad jag gör just nu, nämligen att be er om hjälp. Jag behöver er hjälp.

  • Min väninna har ingen laptop. Finns det någon som har en som de kan tänka sig att låna ut under en period då hon kommer att vara sängliggandes?
  • Böcker. Hon läser massor och jag har redan varit uppe med en hel del till henne men har du böcker över som du vill bli av med så kan du skicka dem till mig så ser jag till att de kommer rätt.
  • Filmtips. Roliga, vackra och dramatiska, spelar ingen roll.
  • Musiktips. Jag kommer att öppna en Spotifylista till henne där du kan bidra med din favoritmusik.

Ett steg i taget…

3 thoughts on “3 mm och 7 år senare…

  1. Jag har massor av böcker, både romans och deckare och annat – blandat på engelska och svenska. Nån film medföljer troligen också. Kontakta mig så ser vi om vi är i samma landsände och hur vi ska fixa trixa i hop oss ? OK ? Och du, en stor kram både till dig och väninnan. Fler tjusiga “det ordnar sig” är bara så onödigt.

  2. Känner med dig vännen. Jäkla skitsjukdom!!!! Grrrrrr… samma ska som jag kände när min Mamma fick beskedet samma år som min Pappa avlidit i Cancer. Jag kan bidra med lite stärkande musik i listan så klart, böcker har ag dåligt med men jag kan kolla med döttrarna om dom kan donera några!
    Kram och styrka till er båda!

Leave a Reply

