Kvinnodagen, ordförandeskap och fotbollssnack.

Igår kväll på den internationella kvinnodagen blev jag vald till ny ordförande för HFA –  Helsingborgs Fotbollsklubbars Allians. Ett hedersuppdrag som jag räknar som en av mina främsta framgångar hitintills. Det var med stor glädje jag tackade ja och det var med stolta steg jag gick hem.

Jag är en eldsjäl och jag har jobbat i cirka 10 år hos Högaborgs Bollklubb, jag har suttit i HFA styrelsen i 4 år och jag har även arbetat med andra ideella projekt vid sidan av som nattvandring och att samla in till leksaker & möbler till barnavdelningen på Helsingborgs lasarett. Att hjälpa, att bidra är en sak men att ta ledning för en allians av 31 fotbollsklubbar utan att själv ha spelat spelet är en stor utmaning som jag tar på största allvar.

För vad är en ordförandes roll egentligen? Hur ser styrelsen och medlemsklubbarna på det? Vilken vision ska HFA ha framöver och hur bör det interna arbetet formas och hanteras? Många frågor som ska svaras på framöver och det är ett förändringsarbete som hela tiden pågår.

Personligen brinner jag lite extra för tre saker; det ideella engagemanget, ungdomsfrågor och ledarskapsfrågor. Allt hänger egentligen ihop och påverkar varandra. Andra saker som är viktiga är mångfald och hållbarhet. Allt ideellt engagemang handlar om att hjälpa till, att stötta och att bidra. Föreningslivet står inför många utmaningar framöver och det är medlemsklubbarna som sätter oss i arbete.

Jag älskar fotboll, brinner för det ideella engagemanget och nu kör vi!

[foto Jan Karlsson]

One thought on “Kvinnodagen, ordförandeskap och fotbollssnack.

Leave a Reply

