En speltokig sons morsas bekännelser

Den senaste tiden har jag uppmärksammat ett obehagligt fenomen hos föräldrar. Sonen läser spelutveckling på LBS i Helsingborg och när jag berättar det har jag fått kommentarer tillbaka som;  ”åhh det är en tuff bransch med hård konkurrens, det är svårt att ta sig fram, det är svårt att lyckas. Datorspel är farligt. ” Sedan lägger de gärna till frågor som egentligen är dolda fördömanden; finns det egentligen några pengar där? Spelutveckling, är det verkligen ett riktigt jobb?

HUR vet de det? Vad baserar de kommentarerna på? Vilka siffror backar upp deras påståenden och åsikter? Vad vet de egentligen om spel? Hur många datorspel, online spel eller mobilspel kan de räkna upp? Vet de vad Blizzard är för något? Vilka spelappar har de på sina mobiler? Hur mycket spelar de?

Sådana kommentarer får mig att bli skogstokig. Det växer ut horn i pannan på mig för deras kommentarer grundar sig i ett gammalt tänk, okunskap och framförallt ovilja att ta till sig nya saker och att försöka överföra det på min son och en hel bransch får mig att flippa ut. Det finns ju nämligen två avgörande faktorer i detta; det ena är att man dissar min sons dröm och det andra är att man pratar om något som man inte har koll på alls. Båda två lika idiotiska.

När sonen sa under sitt första år på sin utbildning att han ville praktisera på Blizzard så skrattade några i hans klass och jag fann det oerhört sorgligt. De ungdomarna tror ju inte ens att det är möjligt! Att inte ha drömmar, att inte våga säga dem rakt ut är sorgligt och ett tydligt budskap till oss föräldrar att vi inte gör tillräckligt för att stötta och stödja. Vem har sagt till dem att det skulle vara omöjligt? http://us.blizzard.com/en-us/company/careers/university.html

Om jag skulle konfrontera några av de frågorna då:

Detta med appar, kan man verkligen tjäna pengar på det? http://mashable.com/2010/03/17/mobile-app-market-17-5-billion/

Det är svårt att lyckas! http://yrk.es/nyheter/henrik-foerst-oever-100.000

Spelutveckling, är det ett riktigt jobb egentligen? http://us.blizzard.com/en-us/company/careers/posting.html?id=0900035

Finns det egentligen något tillväxt för dataspelsbranschen, är inte den på väg ner? http://www.dataspelsbranschen.se/nyheter/2011/2/23/spelfoersaeljningen-2010-visar-tillvaext-foer-en-framtida-bredare-marknad.aspx

De föräldrar som har de åsikter som jag listade först i denna artikel  kan återkomma när de har lärt sig vad battla, levla, banna och quest betyder, innan dess – scchhh.

Leave a Reply

