Eldsjäl & fotbollsmorsa

Min kärlek till sport och idrott har framförallt kommit av fenomenet fotbollsmorsa. Sonen började spela fotboll i HIF när han var 6 år för att efter bara några månader flytta över till Högaborgs Bollklubb eftersom att hans kompisar spelade där.

Ändlösa timmar som spenderades på sidlinjen. Under träning, under match, under fotbollsskolor. I stekande sol och rena rama snöstormar – ja överallt där sonen huserade fanns även jag, på sidlinjen, hejandes, skrikandes och ett väldigt tjoandes. Goa tider, härliga minnen! Sonen slutade 2009 men kärleken till sporten kvarstår, så gör även mitt engagemang.

Jag har gått från att koka kaffe, baka kakor, sälja lotter till att vara styrelseledamot i Högaborgs Bollklubbs ungdomsavdelning och styrelseledamot i Helsingborgs Fotbollsklubbars allians utan att tjäna en krona. Helt & hållet ideellt engagemang. Eldsjäl kan du kalla mig men vad är det egentligen? Vad är det som gör att vissa hjälper till med allt medans andra står kvar på sidlinjen och inte gör något alls?

Mitt engagemang har kommit utifrån att jag vill göra en skillnad, att jag vill bidra till utvecklingen och ungarnas väl. För hos mig kommer ungarna först. Hela tiden. Det finns inget elitlag om det inte finns ungdomslag. De två är beroende av varandra och påverkar varandra konstant.  HUR man löser det samarbetet är det svåra vissa gånger.

Det finns en oerhörd glädje i det ideella, det frivilliga. Jag har träffat fantastiska människor som har lärt mig massor, jag har utvecklat mitt nätverk i alla branscher med fotbollen som den gemensamma faktorn och skaffat mig minnen för livet. Det går inte att betala för att få. För det måste du delta, engagera dig och vara involverad.

Respekt. Laganda. Glädje. Ära – ja listan kan göras hur lång som helst. Det jag dock är allra mest stolt över att jag har bidragit till lösningen, jag har varit och är fortfarande en del av den. Jag har inte tänkt att ”det kan någon annan göra” när hjälp har behövts, jag har gjort det själv tillsammans med andra. Nu står idrottsvärlden inför nygamla utmaningar och det är avgörande att ta ett steg framåt för stannar vi upp går vi bakåt.

Från sidlinjen till styrelserummet, vilken resa!

Leave a Reply

