Landskrona konsthall & museum

Idag åkte en kompis och jag till Landskrona och Vår Fotosalongen 2011 samt Landskrona Museum för en vernissage med Johan Bävmans bilder från Tanzania.

 

Jag är ingen fotograf. Går inte heller så ofta på dessa typer av utställningar så jag hade inte direkt några förväntningar. Det var ett varierat utbud med allt från reklamfoto till dokumentära bilder. Enligt jurystyrelsen fanns det bland annat tre uttagskriterier; originalitet, intensitet och visuellt berättande. Nja…

Blandade åldrar, teknik och format och som vanligt fanns det sådant som stod ut mer än annat, fick mig att undra hur fotografen tänkte, relatera och ifrågasätta, precis som det ska vara antar jag. Reinholdt & Siems foton var obehagligt vackra och skrämmande. Min favorit var Gunilla Eek från Nyhamnsläge med sitt verk Rakryggat. En polyptyk i 4 delar.

Från konsthallen gick vi vidare till Landskrona museum. En riktig liten juvel som du inte får missa! Fotografen var Johan Bävman och hans utställning om albinos i Tanzania. Förutom att verken i sig var otroligt vackra fanns det en uttalad och mycket respektfull känsla för de människorna han fotade. En tillit till fotografen som sken igenom. Varje foto i sig berättade sin egen historia och sammantaget en helt underbar och skrämmande verklighetsberättelse.

Mycket trevlig dag, tack Pernilla som tipsade och var mitt sällskap under dagen!

Leave a Reply

