Min sanning om IKEA.

I veckan som gick sändes det första programmet av två på Uppdrag Granskning om IKEA. Det orsakade något av en folkstorm, chatten i programmet var i IKEAs favör så även på twitter. Jag tittade på programmet och kände mig något lost, jag har ju faktiskt jobbat på Inter IKEA Systems i nästan ett år.

Jag var anställd på Manpower och uthyrd till Inter. Jag fick samma introduktion som andra nyanställda som inte var inhyrda, jag gjorde samma resa till Delft med de andra och lyssnade på samma information och fick samma tillgång till online introduktionskurs och interna dokument. Som koordinator och samordnare på avdelningen Media var jag lite som en spindel i nätet mellan alla underavdelningar och hanterade mängder av program och dokument.

Programmet gav inte mig något nytt. Ägarstrukturen mellan INGKA och Inter visste jag ju redan. De 3 % som Inter får av all försäljning var inte heller nytt. Organisationsstrukturen i IKEA är oerhört komplicerad och det tog mig nog 3 månader innan jag förstod hur det hela hängde ihop. Under 2008 var jag på ett avdelningsmöte där koncernchefen gick igenom mål & visioner för IKEA med planerna för hur IKEA skulle växa de närmaste 10 åren, ett internt dokument och mycket intern presentation där jag satt och såg allt.  

När jag jobbade på AcadeMedia Masters bjöd jag in Lars Carlson som jobbar på Inter IKEA Systems, han har titeln Senior Advisor Purchase agreement, han har jobbat på IKEA i över 30 år. Även Ivana Flygare [tidigare Hrdlickova] som jobbar som head of Communications på IKEA Försäljnings AB i Helsingborg kom och föreläste för mina KM studenter. Just nu gör en av mina fina studenter, Maria Svensson, 20 veckors praktik på ICOM – IKEA Commmunications i Älmhult som är IKEAs interna reklambyrå. You digg?

Programmet gjorde mig bara mer förvirrad för vad handlade det hela om. Skatteplanering? Skatteflykt? Olagligheter? Lögner? Vad? Ljög Ingvar och i så fall om vad? Heliga kor och piedestalplaceringar intresserar inte mig och man kan väl knappast säga att Ingvar har försökt odla den myten? Bara för en sak inte är allmänt känt betyder inte det att man döljer det! Kanske kommer det några svar i nästa program.

Oavsett, IKEA kommer alltid att vara svenskt för mig. Precis som Volvo & Saab. Vem som äger det kan aldrig ändra rötter och ursprung.

Ja och så älskar jag IKEA. Det kan inte ens Ingvar ändra på!

Leave a Reply

