Smarta tonåringar och förvirrade föräldrar

Bara den sista veckan har jag fått 7 förfrågningar om skolor. Vad jag vet och känner till om just den specifika skolan, om jag känner till personalen eller elever som går på skolan och hur folk upplever det. Det folk är ute efter är referenser & rekommendationer, inte nödvändigtvis ”sanning” eller ”verklighet”. Folk vill veta vad andra tycker och tänker och vill gärna tro att de på så sätt gör ett mer informativt beslut. Det gjorde jag också när sonen skulle välja gymnasium. Jag frågade runt i nätverket. Jag tog med en kollega som jobbade i branschen för att utvärdera kursplanen som sonen skulle gå.

Sonen får tuppjuck på mig och alla andra vuxna som hela tiden frågar varandra om det ena och det andra på facebook. Det kan vara allt från köp av dammsugare till restaurangval. Att vi vuxna hela tiden måste fråga andra om råd och synpunkter – ”ja men välj själv för helvete!” Precis så sa han till mig. Jag skrattade gott för jag gör det hela tiden. Andra gör det. Inte minst på facebook.

Skit också, ungen [17 år, 2 meter lång & 48 i skor] har rätt. När blev han så smart då? För mig kommer han alltid att se ut så här ju…

Leave a Reply

