Ska bara…

Hur ofta hörde jag inte sonen säga det när han var liten? Alla gånger jag satt kvar på dagis och i skolan för att han skulle leka färdigt med sina kompisar. Samma sak när vi skulle någonstans, väntade in honom för han hade grejor att göra färdigt. Ska bara. Hm.

Vi vuxna gör precis samma sak. Med våra liv. Skjuter upp saker. Sen när jag är rik, smal, etc ska jag göra det jag verkligen vill, träffa min drömpartner, resa jorden runt osv, jag ska bara….Skillnaden mellan oss och våra barn är att de redan gör något de gillar och vi väntar på att göra det vi vill tills allt är perfekt, alla saker är på plats. Tror jag. Men perfekt finns inte.

Kan man vänta för länge? Kan det vara så att allt vi skjuter upp till senare aldrig kommer att hända? Kan det vara så att den så gråa vardagen är livet vi kommer att minnas allra mest? Kanske ska vi använda alla våra fina kläder när vi känner för det, duka med våra finaste porslin varje dag och ta varje chans vi får. Till kärlek och glädje. Ja inte kanske, vi bör, borde och ska. För inte kommer vi att sitta där på ålderdomshem och ångra saker vi gjorde. Vi kommer att ångra det vi inte gjorde. Orden vi aldrig sa. Chansen vi aldrig tog. Lika bra att göra det vi känner för nu och på samma gång må bra under tiden och skapa härliga minnen som vi kommer att skratta gott åt när vi är gamla och skröpliga.

Leave a Reply

