Världens bästa dag <3

Min älskade son Vincenzo fyller 19 år idag. Min 2 meters son. Han som vände upp och ner på universum. Han som fick mig att vända in och ut på mig själv. Från dag 1 har det varit han och jag. Ensamstående mamma. 19 år har gått. Kärlek.

Varje gång han fyller år så går jag tillbaka till den dagen han föddes. Timme för timme kommer jag ihåg. Glömmer det aldrig. Samma sak gäller Kristina som var med mig, hon har för alltid en mycket speciell plats i mitt hjärta. Dagen då livet startade. Jag tänker även tillbaka på åren som har gått, minnena som jag har fått. Roliga händelser, som till exempel när jag passade en kompis son när han var 3 år, Philippe. Han trillade och slog sig och jag sa -”ja men lilla gubben då!” och Vincenzo kom springande och sa – “det är faktiskt JAG som är lilla gubben!” Skrattar gott varje gång jag tänker på det, vi är vädurar båda två och vårt motto är ju jag är!

Jag tittar på honom när han går iväg, förvånas varje gång när han går ut genom dörren på loftgången att han måste böja ner huvudet. Denna unge som gör mig galen och stark på samma gång. Som är rolig, omtänksam och helt fantastisk. Som hellre är tyst än säger ett ont ord till någon. Som tycker att jag borde låta hans dator, kläder och min kamera vara. Som peppar mig varje gång jag går iväg på styrelseuppdrag. Kärlek.

Till dig som läser detta och står inför utmaningen att vara ensamstående förälder har jag några råd. Ensam är inte stark, se till att bygga ett kärleksfullt nätverk kring er. Alla mammor gillar inte att baka bullar, alla pappor gillar inte att springa på fotbollsmatcher. Själv älskar jag att äta bullar och springa på fotbollsmatcher. Det har varit min grej. Gör din egen också. Försök inte att vara både mamma och pappa, det funkar inte. Du kan bara vara du och det räcker gott och väl, tro mig. Prioritera egentid med dina vänner för det blir ditt andningshål. Välj dina strider väl och vila i att det är ok ibland att allt inte är ok.

Grattis älskade lilla gubbelubbe!

 

 

 

3 thoughts on “Världens bästa dag <3

  1. Hej, tack för inlägget. Ensamstående mamma som precis flyttat tillbak från London för att vara nära familjen. Har en två åring och inte alls tänkt ut hur jag ska hantera situation. Bra tips, och jag tackar och tar emot :)

Leave a Reply

